Alla inlägg under januari 2012

Av susanne berglund - 19 januari 2012 09:32

  i morse var det ljust ute när jag för ovanlighetens skull skjutsade barnen till skolan vid 8-tiden,och tänk det är som bomull för själen.

 Idag är det meningen att jag ska jobba igen efter 3 lediga dagar men först ska praktiskt prov i hlr avklaras,jag gjorde det teoretiska provet igår och det gick bra efter lite om och men.Jag har i vanliga fall ganska gott självförtroende,men efter en tung period med mycket strul och tjafs från olika håll, så har jag börjat tvivla på min kompetens, och ett par dagar förra veckan kändes det som trappstäd kanske va det jag skulle syssla med(inget ont om trappstädare jag har själv jobbat med det i flera år men det är inte direkt någon utmaning att gå till jobbet när man har det yrket)men efter en bra jobb helg och framför allt mera sömn så är jag mig själv igen.

 Mio tycker nog att det är ok att matte jobbar lite idag,vi har haft 3 aktiva dagar med promenader,uppletande,lydnads träning och frisör besök på schemat,tyvärr så har jag 7 arbetspass framför mig 2 kvällar 2 dagar och 3 nätter så det blir en tråkig vecka som kommer om man e hund hemma hos oss, men det går fort och sen får vi ta igen det nästa helg då jag är ledig.

 Jag spinnade igår vid lunch och om man ska spinna en gång i sitt liv så ska man gå på Peters medelpass kl 12.00 på onsdagar,helt fantastiskt,skitbra musik och han peppar oss att ta i ordentligt,passet går så fort,45min känns som 10minuter en kvart och ändå är man så slut efteråt,underbart!!!

 Nä nu ska jag gå och snusa på min hund som fortfarande luktar ljuvligt sen besöket hos Eva!

 
Av susanne berglund - 17 januari 2012 09:36

 Mio är hos frissan så jag är ensam hemma några timmar.Det är konstigt hur tomt det blir här hemma utan honom men när han är hemma så sover han mest.Jag hade planerat att göra ett hlr test inför kursen på torsdag men så hittade jag julnummret av hundsport och då kunde jag inte låta bli.Det stod en del intressant där,inga nyheter kan jag tycka men jag får vatten på min kvarn angående motion och aktivering av hunden bla.Andelen understimulerade hundar i min omgivning ökar och detta är i mina ögon ett ganska stort problem,att man inte förstår att man när man skaffar hund har ett ansvar att tillgodose hundens motionsbehov precis lika mycket som man har ansvaret att ge den mat och kärlek är beklämmande,det finns väll få saker som skänker matte hjärtat sån glädje som en trött och nöjd hund som snarkar i soffan. 

 Mio har det lite tufft just nu,jag har inte riktigt kunna sätta fingret på det och egentligen så finns det nog inget "det"utan flera saker spelar in,jag har jobbat hela helgen och på söndag kväll märkte jag att han "faller" tillbaka i sitt gamla "problem beteende" igen,hm,vad göra??  Jo matte får plocka fram pedagogen i sig,dels tror jag att han blir påverkad eftersom det är löptider,han luktar väldigt mycket och länge, inte på marken men där det gått andra hanhundar dvs på lyktstolpar och på träden i allén och eftersom det finns en del hundar i området som han inte är kompatibel med så...ja om jag inte missminner mig hade vi en sån period förra året också.

 Vårat område kryllar av hundar idag som inte fanns för ett halvår sen,dom flesta stora och ibland aggiterade.Mio känner på långt håll redan vid ytterdörren om någon passerat och det påverkar i viss utsträckning våra promenader och hans beteende både ute och inne.

 Mathilda har mått sämre i en period och det påverkar hela familjen,även hunden då det är mycket bråk och hög volym här hemma.

 Dessutom klantade både jag och husse till det vid matsituationen igår, något jag jobbat skit mycket med och som funkat så bra sista året,men nu är vi tillbaka på ruta 1 och det är bara att börja om.

 Min kloka syster påpekade också att mio egentligen är en enmans hund och det har hon så rätt i, om han fick välja skulle vi, han och jag bo ensamma och bara ha varandra.

 Ja problem är till för att lösas och lösningar finns, han behöver ex inte lukta så mycket i vårt närområde,en enkel åtgärd.Problemet med andras aggiterade hundar är lite värre,jag har under en tid funderat på att skaffa en sprayburk som försvar i fall att...Han har blivit biten tidigare och jag har deklarerat att jag polisanmäler direkt om det händer igen, men det biter inte på folk som tycker deras hundar är så snälla,ja visst dom är jättesnälla men INTE mot min hund och i slut ändan är det han som far illa eftersom han är så liten.

Mathilda har sin tunga tid nu sen vänder det och blir bättre.

 Och husse och jag måste TÄNKA innan vi gör saker.eftersom det blir konsekvenser om vi handlar "fel".

 Jag skriver alldeles för sällan så mina inlägg bli spretiga och svåra att hänga med i jag ska försöka bättra mig.

 Det nya året är annars så spännande Om en månad börjar lydnadskursen för Mia Dunder,sen kommer spårsäsongen igång och då ska vi anmäla oss till massor av spår som förhoppningsvis resulterar i ett viltspårchampionat .Jag var inne på stockholms cockerklubbs hemsida och hittade flera roliga jaktkurser så till hösten hoppas jag kunna delta i en eller flera av dom,sen har jag ju planer på tillökning i flocken,något jag först planerat till nu i vår, men nä det får bli till vintern nästa år i stället jag hinner inte...men det ser ut som jag ska bli moster till ännu en bedårande flatte till våren/sommaren och det är ju sååå underbart.

 Sen har jag i ett svagt ögonblick när jag inte var vid mina sinnes fulla anmält mig till tjuruset,jaja målet är att ta mig runt,och Sara sa nått om pizza efteråt så okej då!Inget ont som inte har något gott med sig jag har tappat 2kg på en vecka och kommit igång med spinnet igen,dessutom ska det bli kul att träna igen tänk snart kan man springa spåret...och då har man en träningskompis   Jättekul TACK Sara,du är en härlig människa det ska bli skitkul, och tänk efteråt va bra vi ska må 

  

Ovido - Quiz & Flashcards